"-Hej Mamma! Har du hört det senaste?"

onsdag 26 januari 2011

Ledarskapsövningar med Imperioso HM



På bilden: Peaches f: 2002, e: Bourbon ue: Pascal
Idag gjorde vi ledarskaps övningar i en liten hage, jag och Impe. Det är en riktigt häftig känsla när en stor och kraftfull hingst alldeless lös gör det man ber honom om! Blir så lycklig! Jag är ingen proffsinom detta men har alltid ansett att grunden till samspel börjar på marken och då med ledarskap, så jag gör ofta så koll med alla mina hästar bara för att kolla av läget. Lika så när jag möter nya hästar. Ledarskap är så viktigt om inte detta fungerar och hästen är osäker på DIN roll som ledaren kan riktigt farliga situationer uppstå! Ja ja nog om detta, idag jobbade vi på följa och flytta undan utan kontakt och sedan från lös longering olika lydnasövningar som avsaktning, stanna och inkallning, har nu nästan helt lyckats att lära in detta med olika visslingar, en för uppställning och en för inkallning och han är så otroligt klok och lättlärd... Undrar om jag skulle kunna lära honom sitta fint??!! :D skämt o sidå!!! I morgon är det åter hoppträning för Pamina hos Ann Hellström hoppas det går lika bra då!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar