"-Hej Mamma! Har du hört det senaste?"

tisdag 11 januari 2011

Fick en fråga ang semin/naturlig betäckning

Jag fick frågan av en kund som undrade om jag inte kunde blanda att först ha Imperioso på naturlig och sedan på semin för att hon skulle kunna använda honom till sitt sto av annan ras. Jag visste att det fast restriktioner/regler om hur det sker i denna övergång men lovade kunden att kolla upp detta en gång till. (Då PRE hingstar som är basgodkända inte får betäcka PRE ston på något annat sätt än på naturlig väg). Jag ringde till jordbruksverket för att kolla vilka regler som fanns inom detta och svaret löd: -" om hingsten först går på naturlig betäckning ska en karens på 30 dagar finnas först innan hingsten får tas åter i bruk inom semin. Då ska nya infektions prover tagas på hingsten så att inte smitta överförs".
Som jag har sagt innan kommer Imperioso att betäcka naturligt, det blir ett alldeless för långt avbrott och vem vet om alla har hunnit bli dräktiga på naturlig väg innan. Verkar lite krångligt för oss tyvärr! Men som vi sa välkomna att lämna stoet hos oss över sommaren och övernatta gärna i vår stuga i sambans med lämning / hämtning:)
nu åter till jobbet då rasten är slut:D

2 kommentarer:

  1. Varför inte göra tvärtom? Frys in semin och sedan naturlig betäckning.

    SvaraRadera
  2. hmmm... Ja det är ju sant det skulle man kunna men då behöver det nog vara fler som efterfrågar det just då med tanke på vad det kostar både innna och för tappningen och förvaring. sen har vi ingen tappstation här runt tyvärr men jag jobbar på det:)

    SvaraRadera