"-Hej Mamma! Har du hört det senaste?"

lördag 8 januari 2011

En hyllning till en utav dom mest fantastiska hingstarna jag har någonsin mött!


Detta inlägg är en hyllning till en av dom mest fantastiska hingstarna som jag har mött!
Namnet är Bodeguero XXII och ägs av Övrarps stuteri och Dressyrcenter. Boddan är en av sveriges mest meriterade hingstar både med sina egna tävlings resultat på dressyr banorna runt om i landet, han har bla.tävlat SM, MVS A, Prix St George och vunnit junior DM 2008 och fått silver 2009 och lika så med hans avkommor Icarlo som har blivit PRE champion 2009-2010, gångarts champion 2009-2010 och bästa svensk uppfödda häst 2010 samt Sir Lancelot som vann 5-årschampionatet för Ponny i dressyr 2010. Icaros II vann bästa valack under PRE championatet 2010. Boddan själv härstammar efter den kända Mañoso II hingsten som har lämnat ett stort antal fina hästar som ligger i topp bland monforlogiska visningar, under SICAB 2010 var de flera Boddan släcktingar i topp under den tävlingen.
Jag minns så väl första gången jag mötte Boddan var 2004: min väninna var så intresserad av Pamina mitt sto och ville så gärna ha en avkomma efter henne och ville då korsa henne med en PRE. Jag visste att Caroline hade importerad hem en fin hingst så jag tog kontakt med henne och vi bestämde ett möte. Ewa och jag åkte ut till Lunden och där stod han! WOW vilken häst, vilken utstrålning! Caroline och Mikael visade upp honom och vi var sålda! Nu blev det tyvärr inhen betäckning då men jag återkom själv med Pamina 2007 och då efter mkt om och men tog hon sig, Pamina har visat sig vara en lite besvärlig dam att få drääktig vilket är synd då hon är en otroligt bra och fint sto men tillslut blev hon dräktig och lyckan var total! den 11 juli 2008 föddes vår egna Boddan bebis och vi väntar med späning på vad han kommer att ostandkomma då Pontiac har ärvt pappas fantastiska gångarter och utsrtålning! under 2010 föddes vår andra Boddan bebis då undan vårt hannoveranar sto Fiorina som har tävlat MSV hoppning, Ferrari föddes 26 mars och vi såg på en gång att här har vi något extra!! Även har har helt fantastiska gångartet och temperamentet är så vänligt, vi fullkomlig älskar denna häst, ja både pappan och barnen:D
Ferrari är till salu men vi har inget emot om han får stanna hos oss länge så vi kan få nöjet att rida denna fina häst:) Pontiac har påbörjat inridningen och så klart går det helt otroligt bra. Boddan nedärver så coola, samarbetsvilliga och lugna avkommor med glimten i ögat!
Jag har haft turen att få umgås mkt med Boddan och hantera honom själv och förundras över hans vänliget och tillgivenhet till människan. Det finaste var förra året på PRE championatet då vår dotter, då 3,5 fick skritta av Boddan efter tävlingen och flickan lös av lycka, nu har då denna lilla flicka även hunnit med att rida Sir lancelot med och ja hur snälla och fantastiska är inte dessa två hästar som lyssnar på en lite tjej!! Helt fantastiskt helt enklet!!!
Kan man önska sig något mer från en hingst! TACK BODDAN FÖR ATT DU ÄR DU!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar